Έχουμε μπει για τα καλά στην Άνοιξη και οδεύουμε προς το καλοκαίρι. Καθώς οι θερμοκρασίες θα ανεβαίνουν, οι δραστηριότητες αναψυχής μεταβαίνουν από το βουνό στη θάλασσα.
Μία από τις πιο διασκεδαστικές τέτοιες δραστηριότητες είναι και το Kayaking.
Για να μπορέσουμε όμως να απολαύσουμε στο μέγιστο την βόλτα μας με το καγιάκ στην ανοιχτή θάλασσα, ας δούμε τους βασικούς κανόνες κωπηλασίας με ένα τέτοιο σκάφος και πώς θα πετύχουμε την καλύτερη πλευστότητα χωρίς να ξοδέψουμε ενέργεια και δυνάμεις με περιττές κινήσεις.
Το τριμάρισμα
Το τριμάρισμα είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να έχουμε όταν μιλάμε για κανόε και καγιάκ ανοιχτής θάλασσας και αφορά στο πόσο πολύ από το σκάφος επηρεάζεται από τον αέρα ή το ρεύμα.
Στη ναυτική χρήση και ειδικά στην ιστιοπλοΐα έχει να κάνει με την ελάττωση της επιφάνειας του ιστίου και των πανιών.
Σαν γενικό κανόνα μπορούμε να πούμε ότι θα κωπηλατήσεις καλύτερα σε ένα καγιάκ αν το τριμάρισμα του είναι ουδέτερο. Αυτό σημαίνει το μπροστινό μέρος (πλώρη/μύτη) και το πίσω μέρος (πρύμνη/ουρά) να εξέχουν εξίσου έξω από το νερό με την πλώρη ελαφρώς υψηλότερα έξω από το νερό απ’ ότι η πρύμνη.
Να έχεις πάντα στο μυαλό σου την μάξιμουμ απόδοση του ορίου βάρους του σκάφους σου. Εάν ο συνδυασμός του βάρους του/των κωπηλάτη/ών και του εξοπλισμού ξεπερνούν αυτό το όριο, το καγιάκ θα γίνει ασταθές, ειδικά στην ανοικτή θάλασσα.
Εάν χρησιμοποιήσετε ένα διθέσιο καγιάκ, σιγουρευτείτε ότι το βαρύτερο άτομο θα καθίσει στην πίσω θέση.
Ο ρυθμός
Εάν κωπηλατείτε σε ζεύγος είναι πολύ σημαντικό να κωπηλατείτε με συγχρονισμό. Ασυγχρόνιστα κουπιά που «πετάνε» στον αέρα είναι πολύ αναποτελεσματικά και δεν φαίνονται επίσης ωραία. Να έχετε κατά νου ότι το μπροστινό άτομο δίνει τον ρυθμό στην κωπηλασία. Είναι αδύνατον για εκείνον/η να δει τι κάνει ο πίσω κωπηλάτης.
Είτε κωπηλατείτε μόνος είτε σε ζευγάρι να προσπαθείτε πάντα να έχετε έναν σταθερό ρυθμό, είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από το να σταματάτε και να ξεκινάτε συνέχεια.
Η μπροστινή «κουπιά»
Υπάρχουν κάποια βασικά πράγματα που πρέπει να έχετε υπ’ όψη σας αν θέλετε να κάνετε σωστά την μπροστινή κουπιά (για να πάτε μπροστά). Καταρχήν, προσπαθήστε να βάλετε το κουπί στο νερό όσο πιο κάθετα γίνεται. Αυτό κάνει το «πιάσιμο» σας στο νερό πιο αποτελεσματικό.
Στα καγιάκ με καθίσματα πάνω στο σκάφος μία γωνία του κουπιού με την επιφάνεια του νερού γύρω στις 60ο είναι μια χαρά.
Δευτερευόντως βάλτε την λεπίδα του κουπιού στο νερό δίπλα στη θέση που είναι τα πόδια σας, ή ακόμα και μπροστά από την θέση που βρίσκονται τα πόδια σας (εάν το κουπί σας είναι αρκετά μακρύ) και βγάλτε το από το νερό όταν η λεπίδα του κουπιού σας περάσει πίσω από την θέση που είναι οι γοφοί σας.
Όταν τραβάτε την λεπίδα μέσα στο νερό, τραβήξτε την σε μία ευθεία γραμμή, σχεδόν κόντρα στο πλάι του σκάφους. Μην κάνετε μεγάλες απλωτές κουπιές γιατί αυτό θα κάνει το καγιάκ να στρίβει όλη την ώρα.
Τρίτον, προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε όλο τον πάνω κορμό σας για την κουπιά σας.
Με λίγη εξάσκηση θα γίνετε αρκετά αποτελεσματικοί με την μπροστινή κουπιά η οποία είναι και η πιο σημαντική στην κωπηλασία αναψυχής με καγιάκ.
Η πίσω «κουπιά»
Πολλές φορές θα χρειαστεί να κάνετε ίσως μια πίσω κουπιά, είτε για να σταματήσετε το σκάφος να κινείται προς τα εμπρός είτε γιατί απλά θέλετε να κωπηλατήσετε σε μία κατεύθυνση προς τα πίσω. Το κλειδί και εδώ είναι να κρατήσετε την λεπίδα του κουπιού όσο πιο κάθετα γίνεται στην επιφάνεια του νερού καθώς θα κάνετε την κουπιά.
Η λεπίδα του κουπιού θα πρέπει να ξεκινήσει αυτή τη φορά ελαφρά πιο πίσω από την θέση που είναι οι γοφοί σας και στη συνέχεια να σπρώξετε το κουπί προς τα εμπρός. Βγάλτε το κουπί από το νερό όταν περάσει από το ύψος των γονάτων σας. Βάλτε όλο τον πάνω κορμό σας να βοηθήσει σε αυτή την κίνηση.
Είναι καλή ιδέα πάντα να κοιτάτε προς τα πού πηγαίνετε.
Η σαρωτική «κουπιά» (sweep stroke)
Όταν οι άνθρωποι ξεκινούν να κωπηλατούν, η φυσική τους αντίδραση για να αποτρέψουν το σκάφος από το να στρίψει ή για να το κάνουν να στρίψει, είναι να χρησιμοποιούν μια δυνατή πίσω κουπιά. Μην το κάνετε! Δημιουργεί μεγάλη απώλεια της δυναμικής (ορμής) που ήδη έχετε αποκτήσει. Αντί γι’ αυτή την κουπιά χρησιμοποιείστε την κουπιά που «σαρώνει».
Ας υποθέσουμε ότι θέλετε να στρίψετε προς τα δεξιά. Για να το κάνετε αυτό βάλτε την λεπίδα του κουπιού σας όπως θα την βάζατε για να κάνετε την μπροστινή κουπιά.
Αντί όμως να την τραβήξετε σε μία ευθεία γραμμή, τραβήξτε τη σε μία πλατιά, ημικυκλική κουπιά προς τα πίσω περνώντας την όλη την διαδρομή πίσω από τους γοφούς σας. Θα πρέπει να κάνει ένα ωραίο τόξο γύρω από το σώμα σας.
Για μία πραγματικά δυναμική κουπιά, κάντε όλη την κίνηση έως πίσω πίσω στην πρύμνη του σκάφους.
Χρησιμοποιείστε την ίδια κουπιά αν θέλετε να διορθώσετε την κατεύθυνση του καγιάκ εάν αυτό αρχίσει να στρίβει ενώ θέλετε να το κρατήσετε σε ευθεία πορεία.
Ας υποθέσουμε ότι κωπηλατείτε ευθεία και το σκάφος αρχίζει να στρίβει προς τα αριστερά.
Κάντε μια σαρωτική κουπιά στην αριστερή πλευρά σας και αυτό θα σπρώξει τη μύτη του σκάφους ξανά στη σωστή κατεύθυνση που θέλετε.
Το συντομότερο που θα περιμένετε όταν το σκάφος αρχίζει να στρίβει, την λιγότερη προσπάθεια που θα καταβάλλετε για να το φέρετε πάλι σε ευθεία πορεία και να την διορθώσετε.
Θυμηθείτε! Μόνο ένας πρέπει να είναι ο κύριος κωπηλάτης ο οποίος θα πρέπει να έχει και τον έλεγχο της κωπηλασίας.
Εάν δεν αποκτήσει έγκαιρα τον έλεγχο, το σκάφος θα στρίψει πολύ γρήγορα και θα καταναλώσετε άδικη ενέργεια και περιττές κινήσεις.
Χρησιμοποιείστε την σαρωτική κουπιά για να ανακτήσετε γρήγορα τον έλεγχο του σκάφους.
Ακολουθώντας αυτούς τους βασικούς κανόνες κωπηλασίας και κάνοντας λίγη εξάσκηση, θα μπορέσετε να απολαύσετε με τον καλύτερο τρόπο τις βόλτες με το καγιάκ σας στη θάλασσα.
Καλές θαλάσσιες βόλτες!